اراده ای برای روان سازی و برطرف مسائل دوغارون وجود ندارد

به گزارش انجمن پارس، خبرنگاران/خراسان رضوی نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: عزم و اراده جدی برای روان سازی و برطرف مسائل دوغارون به چشم نمی خورد و جای بسی تأسف است که علیرغم پیش بینی ها نسبت به بارش برف و یخبندان، متاسفانه به جای تدبیر و چاره جویی در دو طرف، بیش از 10 روز است که مرز به حالت بسته و نیمه بسته درآمده و هزاران راننده اسیر سرما و توقف شده اند.

اراده ای برای روان سازی و برطرف مسائل دوغارون وجود ندارد

محمود امتی در گفت وگو با انجمن پارس در مورد مسائل مرز دوغارون در پی بارندگی و یخبندان اظهار کرد: موضوع پایانه مرزی و گمرک دوغارون یکی از مسائل تکراری است که هیچ گاه به شکل ساختاری و اساسی حل نشده است و صرفا زمانی که کارد به استخوان می رسد و هزاران کامیون پشت مرز متوقف و سروصدایی بلند و رسانه ها پیگیری می نمایند، جنب و جوشی در بین دست اندرکاران آن پدید می آید و بعد از حل شدن موقتی نیز انگیزه ها فروکش می نماید و مسائل به قوت خود باقی می ماند.

وی اضافه نمود: به علت بارش برف هفته گذشته، بیش از هزار دستگاه کامیون در مرز دوغارون و قبل از پاسگاه 17 شهریور متوقف و رانندگان آن سرگردان شدند و با وجود اینکه تمامی مسائل صرفا مربوط به این طرف مرز نیست، اما در صورتی که روابط نزدیک و تعامل سازنده برقرار شود، مسائل کم خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بیان نمود: در حال حاضر هزاران میلیارد سرمایه ملی اعم از کامیون، محمولات صادراتی و ترانزیت در مرز بلاتکلیف و معطل هستند و خسارت توقف مال التجارة و این محمولات رقم هنگفتی خواهد بود که قابل محاسبه نیست و فراوری نماینده، بازرگان، شرکت حمل و راننده ایرانی و همچنین بازرگان و مصرف نماینده افغانستانی باید خودشان آن را پرداخت نمایند.

امتی اعلام نمود: این در حالی هست که مدام از افزایش روابط مالی با همسایگان صحبت می شود اما عملا عزم و اراده جدی برای روان سازی و برطرف مسائل دوغارون به چشم نمی خورد و جای بسی تأسف است که علیرغم پیش بینی ها نسبت به بارش برف و یخبندان، متاسفانه به جای تدبیر و چاره جویی در دو طرف مرز، بیش از 10 روز است که مرز به حالت بسته و نیمه بسته درآمده و هزاران راننده اسیر سرما و توقف شده اند.

وی اضافه نمود: متاسفانه به جای تعامل با طرف افغان در جهت برف روبی و روان سازی تردد کامیون ها در داخل منطقه ویژه، گمرک و حد فاصل بین دو کشور، شاهد اطلاعیه عجیبی بودیم که در آن اعلام شده به علت برودت و یخبندان بارگیری از مبادی متوقف و کامیون های حامل بار به مبدأ بارگیری خود بازگردند.

نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی توضیح داد: ما از یک طرف مدعی توسعه تجارت با افغانستان هستیم و از طرف دیگر با وجود روزانه میلیون ها تومان عایدی از منطقه ویژه و مرز دوغارون عاجز از مدیریت یک برف و سرما هستیم که به واسطه آن در معابر تردد نمی شود، باسکول ها یخ می زند، راه بسته می شود، گل و لای مانع تردد می شود ، تعامل و هماهنگی سازنده با خود و طرف مقابل نداریم، همچنین هزاران کامیون متوقف، میلیاردها تومان خسارت توقف دیرکرد کانتینرهای کشتیرانی و محمولات تجاری و نهایتا یک نعمت بالفعل را به یک نقمت بدل نموده و توصیه به برگشت کامیون ها به مبدأ می کنیم.

امتی گفت: باعث تاسف است که مرزی با گنجایش روزانه 2000 کامیون تردد و تراز تجاری افزاینده بیش از 2 میلیارد دلار با کشور افغانستان که می توانست به یک بازی برد- برد تبدیل شود، به یک مرض کهنه و قدیمی بدل شده که اگر به این شرایط دل خوش کنیم، فرصت سوزی شده و باید منتظر هرچه بدتر شدن شرایط موجود باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اراده ای برای روان سازی و برطرف مسائل دوغارون وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اراده ای برای روان سازی و برطرف مسائل دوغارون وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید